Overzicht VHF en hoger rubriek Electron juli 2019

Bij ATV heeft Renny PE1ASH de 76 GHz zender nu werkend, maar zonder ontvanger heb je daar niet veel aan. Nu moest er dus ook een ontvanger voor 76 GHz gebouwd worden. De ontvanger heeft, net zoals de zender, een subharmonische mixer met ook weer zo’n piepkleine diode.
Het kastje voor de ontvanger was a eerder gefreesd, dus was het een kwestie van de verdrievoudiger met de golfpijp er tegenaan te schroeven. De verdrievoudiger maakt van 13,5 Hz 37,5 GHz en de verdubbelaar maakt daar dan 75 GHz van. Het mensignaal van 1GHz gaat de achterzetontvanger in.
Nadat ook de SMA connector was gemonteerd en de print van voedingsspanningen was voorzien kon er getest worden. Maar er gebeurde helemaal niets. Bij de bouw had Renny de diode gemeten met een ohmmeter en toen was dat goed, maar nu mat hij een oneindig hoge weerstand. Wat bleek: de diode was weg, de lijm had losgelaten. Dus een nieuwe diode uit de voorraad gepakt en gemonteerd en u was er bij het testen meteen beeld en nog in kleur ook.
De volgend stap was een schoteltje te maken om verder te testen. Op de achterkant van de schotel werd een bevestigingsplaat gemonteerd voor de ontvanger. Tenslotte moest er een subreflector gefabriekt worden om de schotel te belichten. Renny gebruikte hiervoor eerst munten van twee eurocent maar nu heeft hij er een gedraaid van messing en die werkte meteen goed.
Met John PA7JB werd een afspraak gemaakt om samen te testen en er was meteen beeld. De frequenties waren nog niet helemaal correct maar wel binnen de band. Voorlopig laat Renny het even zo en gaat de zender de mast in op de elevator. Eerst maar eens een test op zichtafstand van d mast.

Bij Lex, PE1CVJ wordt met een zelfbouw 1m gaasschotel gewerkt. Zijn antennemast staat niet zo hoog en de resultaten zijn daardoor wat mager. Daarom besloot Renny, PE1ASH een grotere schotel voor Lex te bouwen. In overleg is besloten voor een 1,2m diameter schotel die ook eleverbaar is. Dit eleveren gaat met een actuator. Dit zijn in de handel verkrijgbare apparaten met een slag van 100mm, maar dat is voldoende voor een paar graden naar boven of beneden. De schotel  is nog ter versteviging voorzien van een extra binnenring, zodat de baleinen niet alleen aan de buitenring vast zitten, maar ook aan de middenring. Achter op de schotel is nog een vierkant geschroefd van 50 bij 50mm hoeklijn. De schotel is voorzien van gegalvaniseerd staalgaas met een maaswijdte van 3mm. Tenslotte is de hele schotel zwart gespoten en was deze klaar voor montage. Er is een nieuwe belichter geplaatst en een kristalgestuurde LNB. Bij het testen zagen we dat IJsselstein weer digitaal te ontvangen is, testen met PA3CGG en PE1MPZ leverden ook aardige resultaten op over alle banden, dus er is duidelijk sprake van verbetering.

Bij Andere Tijdschriften een verhaal over de Moxy antenne uit QST mei 2019. Dit is een combinatie van Moxon en Yagi, vandaar de naam. Het resultaat is een zelfbouw 4 elements antenne voor 50MHz. Dave, K1BUK heeft de elementen voor de antenne berekend met behulp van de “optimizer” in 4NEC2. DE eisen waren maximale versterking, maximale V/A verhouding en minimale SWR bij 50,2 KHz. De antenne is opgebouwd met een glasvezel boom, de elementen zijn dunne aluminium buisjes die als een ‘trombone’ in elkaar schuiven. Dave heeft twee varianten uitgewerkt, die onderling niet zoveel verschillen. Dave heeft in de periode juni tot augustus vorig jaar 168 QSO’s gelogd in 34 staten en 96 locatorvlakken.

 

Uitslag VHF en hoger mei contest en de DAC gepubliceerd

De uitslag van de VERON VHF en hoger contest mei 2019 is gepubliceerd. De feliciaties aan iedereen met het behaalde resultaat en in het bijzonder natuurlijk aan de winnaars van de secties. Ook de uitslag voor de competitie is bijgewerkt.

De uitslag van de alle activiteitscontesten, DAC die in mei zijn gehouden zijn ook gepubliceerd. Het competitie overzicht voor de DAC is ook bijgewerkt.

Alle uitslagen zijn te vinden op deze webpagina.

Donderdag 20 juni 12:48 UTC
Rechtstreeks ARISS school contact met Claygate, Engeland

Op donderdag 20 juni is er om 12:48 UTC een rechtstreekse verbinding gepland tussen een school in Claygate, Engeland en Nick Hague, KG5TMV, in het internationale ruimtestation ISS. De verbinding op 145,800 MHz in FM moet hier in Nederland zeker goed te volgen zijn.

 

Hieronder volgt de voorstelling van de school en de vragen die door de kinderen gesteld gaan worden.

 

73’s PE1KEH

=================================================

An International Space Station school contact has been planned for Nick Hague KG5TMV with participants at Rowan Preparatory School, Claygate, United Kingdom.

The events is planned THURSDAY June 20 at 12.48 UTC (14.48 CEST).
The contact will be a direct between NA1SS and GB4RPS. The downlink signals will be audible in parts of Europe on 145.800 MHz

School presentation

Rowan Preparatory School is a vibrant, friendly and nurturing community where girls are encouraged to be themselves. Our school is an independent preparatory school for girls between the ages of 2 to 11, located in the heart of Claygate (near Esher) in Surrey. A school with traditional values and a forward thinking approach to education, we seek to offer a broad and adventurous curriculum full of exciting opportunities.

School life at Rowan is inspiring and offers a breadth of experiences which develop the whole child. The warmth that is evident when you walk through the door at Rowan creates the ideal learning environment for girls to fulfil their potential. They are nurtured and allowed to grow as individuals, encouraged to take risks and have a go at new skills and interests which will enrich their lives. Science, Technology, Engineering and Maths are at the heart of the curriculum at Rowan. Girls make the most of our dedicated specialist teaching spaces and delight in practical learning opportunities in the Engineering and Technology suite. From 3D printers to our radio recording studio, the environment at Rowan is geared towards encouraging creative and exciting learning, ensuring that the girls explore, question and discover in every area of learning. We are passionate about bringing STEM subjects to life and encouraging the girls to see how these subjects translate into the world bey!
ond school. Experiences which will foster successful and inspirational women of the future!

Rowan girls are prepared for the transition to a wide range of successful day and boarding schools and we pride ourselves on finding the right senior school environment for each and every girl. A personalised approach to learning and outstanding pastoral care in our happy environment, ensures that every girl develops a genuine love of learning.

Students Questions:

1. Sophia (Yr 1): How did the International Space Station get built when it just balances in the air?
2. Izzy (Yr 2): What are the challenges to growing food in space if astronauts are to stay in space for longer?
3. Emily (Yr 3): Does your digestion change because in space there is no gravity so your intestine will float in your body?
4. Ashley (Yr 4): Of all the experiments that you have done in space, what has given the most surprising result or has been the most exciting?
5. Alessi (Yr 5): If you spin a ball in the ISS will it keep spinning or will it stop, and if it stops, what stops it?
6. Alannah: (Yr 6): In the future, will it be possible that someone can spend their entire life in space and if so, would their life expectancy change?
7. Grace (Yr 2): If you do a handstand in space does your blood go to your head if there is no gravity?
8. Delilah (Yr 4): Is there anything you could learn about how bacteria and viruses behave in space that could help us defeat infectious bugs around the Earth?
9. Emilia (Yr 5): NASA have said that they will establish a permanent presence on the moon within the next decade, how will they do this and what is the most exciting benefit for human kind?
10. Anya (Yr 6): In all of your time spent on board the ISS, what is the most exciting and extraordinary thing that you have experienced?
11. Sophia saying Zoe’s question (Yr 1): What new information about space are you hoping to learn?
12. Izzy saying Ballie’s question (Yr 2): Can you escape from a black hole?
13. Emily saying Eloise’s question (Yr 3): We have learnt that astronauts are very busy and work long hours. So when you have free time, what do you do for fun?
14. Ashley saying Annabel’s question (Yr 4): How do you get rid of rubbish in space?
15. Alessi saying Sabine’s question (Yr 5): What are you looking forward to the most in nature when you return?
16. Alannah saying Lucy’s question (Yr 6): Our teachers and parents tell us that having a balanced diet is important. Is your diet closely monitored or do you have freedom to choose what you eat? What is your favourite meal?
17. Grace saying Olivia’s question (Yr 1): How do you sleep in space?
18. Delilah saying Amelia’s question (Yr 3): What kind of dangers might you experience in space?
19. Emilia saying Luna’s question (Yr 2): What is the most beautiful thing you can see in space?
20. Anya saying 4J’s question (Yr 4): We have heard that some people don’t believe that the Moon landing took place, what is the best evidence that we have to disprove this theory?