Overzicht VHF en hoger rubriek Electron april 2019

Bij Amateursatellieten vertelt Renny, PE1ASH over zijn eerste experimenten met de kersverse Es’Hail 2 geostationaire satelliet. Renny gebruikt een oude schotel van 1,50m waarmee hij indertijd de beelden van Eutelsat heeft ontvangen. Maar er is nu wel een betere LNB met een ruisgetal van 0,1 dB in gemonteerd. Renny hoorde eerst al een paar SSB signalen toen de smalbandtransponder in gebruik werd genomen, maar het wachten was op vrijgave van de ATV-transponder. Na wat zoeken met een SDR ontvanger in de downlink zag Renny een stevige ruisbult boven de ruisvloer staan en na nog wat nastemmen met de schotel kwam er ook beeld door. Nu was het tijd om ook te zenden. Daarvoor werd en tweede 1,5m schotel in gebruik genomen. De zendereindtrap was al klaar en de DATV zender kon S2 maken. Nu werd de schotel op het dak geplaatst, op een stevige draaibare steun. De eindtrap werd zolang even naast de schotel op het dak gezet.
De schotel werd op ongeveer 27⁰ elevatie ingesteld en met behulp van een kompas op 154⁰azimut. Eerst het vermogen wat teruggedraaid en toen een ongemoduleerde draaggolf midden in de band gezet. Tot zijn vreugde zag Renny een “paaltje” in het spectrum verschijnen. Nu de modulatie. Met 500kS/s was het signaal net zo luid als het baken. Het lukte Renny nog niet direct zichzelf terug te zien, maar Rob PA0RWE meldde hem dat hij in Engeland werd ontvangen, dat werd gemeld via de chat van Wideband Spectrum Monitor. Er zijn nu nog maar een paar stations actief, dus de vraag is: wie volgt?

Bij zelfbouw ook alweer een gevolg van de Es’Hail 2 activiteit, want nu moet je op 13cm kunnen zenden. Renny had nog een 13 cm UMTS eindtrap liggen die het op 2330 MHz nog prima deed, maar op 2400 MHz niet meer. De FETs in die eindtrap zijn ontworpen voor frequenties rond 2100 MHz en hier redden ze het niet meer. Renny wilde ruim 50W maken op 2400 MHz maar de bij hem voorhanden FETs waren niet geschikt. Hij is toen eerst met een paar nieuwe MRF21030’s begonnen als driver. Voor de eindtrap viel de keuze op de MRF8S23120. De stuurzender werd opgebouwd met twee driver FETs en een eind-FET. Dat werkte heel aardig, na wat afregelen werd er 40W geproduceerd. Na de voedingsspanning verhoogd te hebben kwam er 60W uit. Maar… 225W input voor 60W uitput is wel veel, en de FET werd erg heet. De oorzaak lag in het gebruikte FR4 printmateriaal. Dat werd vervangen door teflon/keramisch printmateriaal.

Rob, PA0RWE beschrijft hoe hij een mW meter voor de hogere frequenties heeft gebouwd, want zijn vorige meter ging maar tot 500 MHz en dat is voor ATV te laag. Hij kwam uiteindelijk uit op een logdetector module met de AD8317. Deze module meet van 1 MHz tot 10 GHz, met een dynamisch bereik van 55 dB. Om deze module aan te sturen moest de PIC software aangepast worden. Dat ging niet omdat het programmageheugen van de PIC vol zat. Daarom is Rob overgestapt op een Arduino Nano processor. Op het Internet werd een geschikte sketch gevonden die meerdere metingen per seconde doet en daarvan het gemiddelde weergeeft. Dat zorgt voor een rustige uitlezing en dat was belangrijk. De meeste toeters en bellen werden uit de sketch verwijderd, die had Rob niet nodig.
Ook de kalibratie is flink gewijzigd, er worden twee metingen gedaan en dat voor iedere band. De resulterende kalibratiewaarden worden in EEPROM opgeslagen.

 

GM4JJJ Silent Key

Via de EME nieuwsgroep bereikte mij het droeve bericht dat David, GM4JJJ is overleden.

David was een bekende VHF-DX-er die ook vaak tijdens aurora openingen te werken was.

Hieronder het orginele bericht afkomstig van GM3SEK:

I’m sorry to have to tell you that David GM4JJJ died this morning, peacefully under hospice care. He had been fighting spinal cancer though many years of remission and relapse, which often made it difficult to come on the radio.

However, it was entirely typical that David did everything he could to remain active, and was always making positive plans for the future. Here’s an example. Known around the world for his MoonSked software, he used his programming skills to combat the disabling effects of his condition. At times when he could move around, he configured the house wiring and the shack for convenient control from his iPad so he wouldn’t need to climb the stairs to operate. The next step forward was to do the same from anywhere else – so even when confined to a hospital chair for treatment, GM4JJJ was still making QSOs. All of that, while severely ill and in pain.

That kind of spirit and determination leaves a big hole in other people’s lives when it is no longer with us.

We send deepest sympathies to David’s wife Pat and family. Funeral details will be announced when available.

73 from Ian GM3SEK

ISS schoolcontact met Spanje op dinsdag 5 maart om 9:50 UTC

Op dinsdag 5 maart vindt er om 9:50 UTC weer een schoolcontact plaats tussen het ruimtestation ISS en een school in Spanje. De astronaut David St-Jacques, KG5FYI , beantwoordt dan vragen die door  kinderen vande school Ceip Nuestra Senora Del Carmen in Torre De La Reina in Spanje worden gesteld. De verbinding wordt dit keer rechtstreeks vanuit de school met ISS gemaakt. Het grondstation op de school werkt dan onder de roepletters EG7NSC. De engelse taal wordt de voertaal tijdens dit contact dat voor een deel ook in ons land hoorbaar zal zijn op de gebruikelijke downlink frequentie van ISS, 145,800 MHz in FM.

Hieronder volgt de beschrijving van de school en de lijst met vragen die gesteld gaan worden.

 

Bertus

PE1KEH

=======================================

School Information:

Torre de la Reina is located south of the main population center of Guillena (Sevilla) about 2 kilometers from it and is about 19 meters above sea level.

It is also just 17 kilometers from Seville capital if you take the direction to the south on the A-431 road, also enjoying a strategic location rivileged to be located very close to the A-66 (Autovía de la Plata) that connects Sevilla capital with Extremadura.

Our school is located in the town of Torre de la Reina, (Seville, Spain), with 215 students, including children and primary school. It has two buildings, one of the infantile stage (recent construction) and another one of primary (something older). The staff consists of 15 teachers. We are a small center, but with a young staff, willing to invest in experiences of all kinds that enrich our students.

There are many activities that we carry out within different projects, with the aim not only of fulfilling
the educational curriculum, but also of developing competences to train integral people.

Also one of our hallmarks of identity is to form values and an emotional education, because we consider that it is fundamental in the education of today’s society.

The heart and the vocation to educate is our engine every day. The resources we have are not many, but the human side compensates for any technical and material aspect.

Students First Names & Questions:

1. Celia: What did you think when you saw Earth from space?
2. Joaquin: What are you currently investigating on the ISS?
3. Pablo: When did you decide to become an astronaut?
4. Adrian: How do you live in such a small place?
5. Asuncion: How long do you need to recover after finishing your missions?
6. Francisco: If an astronaut floats away from the ISS, what do you have to do?
7. Elsa: Which values and skills should an astronaut have?
8. Sergio: Can you eat whatever you want?
9. Carmen: What´s the most common problem inside the ISS?
10. Aliu: Could you go to Mars with this ISS?
11. Paola: Can you have a shower or bath there?
12. Maria: Where do you throw your rubbish?
13. Andrea: How long can you stay at the ISS?
14. Angela: Is there a doctor in the ISS?
15. Irene: How many hours do you sleep every day?
16. Jaime: How do you keep fit?
17. Margarita: What´s your favourite food and drink there?
18. Pablo: Do you listen to music at work?
19. Lucia: Can you see our country from the ISS?
20. Jose: When will you come back to Earth?

About ARISS:

Amateur Radio on the International Space Station (ARISS) is a cooperative venture of international amateur radio societies and the space agencies that support the International Space Station: NASA, Russian Space Agency, ESA, JAXA, and CSA. The US Center for the Advancement of Science in Space (CASIS) and the National Aeronautics and Space Administration (NASA) provide ARISS special support.

ARISS offers an opportunity for students to experience the excitement of Amateur Radio by talking directly with crewmembers on board the International Space Station. Teachers, parents and communities see, first hand, how Amateur Radio and crewmembers on ISS can energize youngsters’ interest in science, technology, and learning.

The primary goal of ARISS is to promote exploration of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) topics by organizing scheduled contacts via amateur radio between crew members aboard the ISS and students in classrooms or informal education venues.  With the help of experienced amateur radio volunteers, ISS crews speak directly with large audiences in a variety of public forums.  Before and during these radio contacts, students, teachers, parents, and communities learn about space, space technologies, and amateur radio.  For more information, see www.ariss.orgwww.ariss-eu.org and https://www.amsat-on.be/hamtv-summary/.