Overzicht VHF en hoger rubriek Electron maart 2018

Bij Commissiezaken wordt teruggeblikt op de januaristorm. Deze heeft bij veel zendamateurs schade aangericht. Dat kunnen losse of verbogen onderdelen zijn, maar ook geknikte masten met bijkomstige schade aan rotors, kabels en misschien ook huizen (van jezelf of van de buren).
Misschien is dit dan aanleiding om meteen eens zaken te vervangen. Collega-zendamateurs helpen graag daarbij.

Bij Contesten aandacht voor de nieuwe manier waarop de logs van IARU Contesten worden ingeleverd. Dit gebeurt door uploaden naar de IARU server. Verder een paar aanpassingen die zijn voortgevloeid naar aanleiding van de enquête onder contesters. Alle resultaten uit die enquête zijn op de website te vinden.

De afdelingscompetitie zoals we die kennen van HF wordt nu uitgebreid met op VHF en hoger verzamelde punten. Na aanmaken van een account kun je eenvoudig je contest en je verbindingen invullen. Je hoeft geen logs in te sturen.

Bij Amateursatellieten een pleidooi voor het werken met de LEO satellieten. Van dit soort Low Earth Orbit satellieten zijn er verschillende actief, een aantal met SSB/CW transponders en ook enkele met FM transponders. Uplink en downlink zijn vaak in de 2m en 70cm band te vinden. Met eenvoudige antennes zijn ze al te werken, het is allemaal direct zicht werk. Zelfs een rotor is niet altijd nodig, met bijvoorbeeld verticaal gerichte antennes kun je al goed uit de voeten. Je hebt wel twee sets nodig. Als je een basisset hebt die VHF en/of UHF kan maken kun je die gebruiken voor de uplink. Voor de downlink is alleen een ontvanger nodig en dat kan bijv. een SDR ontvanger zijn.

Bij ATV een uitgebreid verslag van de aanpassingen aan het antennepark van Lex PE1CVJ. Deze waren op zijn dakkapel opgesteld op een paar stevige statieven maar de tuidraden waren langzamerhand gaan doorzakken. Na de januaristormen was het raak: de mast met rotor was afgebroken. Renny PE1ASH heeft zich toen over de beschadigde 47GHz schotel ontfermd en samen is er een plan van aanpak opgesteld. Er is een frame gemaakt waar twee masten op konden worden geplaatst. Ook moest een stevige trap aan de constructie gemonteerd worden om niet langer steeds het keukentrapje te moeten gebruiken. Nadat alles in de werkplaats was opgebouwd en getest op stabiliteit werd het hele pakket weer gedemonteerd wat een soort bouwpakket in IKEA stijl opleverde. Het plaatsen van de constructie en het monteren van de rotors, schotels en kabels ging vlot en na wat testen van de diverse zenders en ontvangers beschikt Lex nu over een stormvaste constructie waar hij hopelijk nog lang plezier van zal hebben.

Een leuk hulpmiddel voor ATV-ers is de website DXspot.TV van de BATC. Hier kun je o.a. een landkaart met gelogde verbindingen zien, over een bepaalde periode, per band. Ook ATV repeaters zijn aangegeven en door er op te klikken krijg je aanvullende informatie. De commissie heeft zich ingespannen om de Nederlandse ATV repeaters er weer actueel op te krijgen.

Onder het kopje “Tropo” besteedt Chris PA3CRX uitgebreid aandacht aan verbindingen in de troposfeer en dan met name over straalverbindingen. Hierbij gaat het om verbindingen tussen twee punten. Eigenschappen en veranderingen in de troposfeer komen ter sprake. Chris gaat uitgebreid in op deze eigenschappen. Achtereenvolgens komen breking en buiging, effectieve aardstraal, meerwegfading, fading bij reflectie tegen wateroppervlakken, scintillatie en demping aan de orde.

Met een HDMI naar analoog converter kunnen ATV-ers een HDMI signaal uit hun laptop omzetten naar composite video. Zo kun je dus eenvoudig een filmpje of foto’s uitzenden.

Bij Zelfbouw beschrijft Alex, PA2CV hoe hij een transverteraansluiting voor zijn Icom IC-7300 heeft gerealiseerd. In de IC-7300 zitten tussen het driver- en amplifierboard twee coaxkabeltjes met connectoren voor RX en TX. De driver levert -4dBm, genoeg voor aansturing van de transverters.
Alex heeft de vier connectoren gescheiden naar buiten uitgevoerd op SMA connectors. Een eigenbouw Arduino switchbox neemt het omschakelen voor zijn rekening en dient ook als sequencer en verzorgt cross-band aansturing. Alex kwam recentelijk nog een mooie oplossing tegen die door DB6NT wordt geleverd, hetzelfde idee,maar in een andere uitvoering. DB6NT heeft een printje ontwikkeld wat past op de plek van de tunerconnector.

De door DB6NT geboden oplossing

Tenslotte een tip van Chris PA3CRX waar je antenneonderdelen kunt bemachtigen.

 

13 cm WebSDR Eindhoven in aanbouw!

Na de goede resultaten behaald met de 3 cm WebSDR begon het toch weer te kriebelen. Na een kort overleg tussen PE1ITR en PE1MIX werd besloten om de mogelijkheden te gaan onderzoeken tot het bouwen van een 13cm WebSDR.

Na wat brainstormen over de technische mogelijkheden hebben we om de zaken voor onszelf op een rijtje te krijgen een projectplan geschreven. Dit projectplan is voorgelegd aan het stichtingsbestuur om te kijken of we dit project ook weer onder het beheer van de stichting konden laten vallen. Na een positief antwoord hierop zijn we aan de slag gegaan.

Blokschema stelt de hardware voor van de WebSDR zoals die in aanbouw is

Het hoogfrequent gedeelte is redelijk standaard, voor de componenten wordt gekozen voor kwaliteitsmaterialen welke zich in de amateurwereld al bewezen hebben. De huidige 3 cm WebSDR maakt gebruik van een Raspberry Pi en bevat 2 FunCube dongle’s. De rekenkracht van de Raspberry kan dit net aan. Voor de 13 cm WebSDR hebben we een 1HE server in gedachten omdat we gebruik gaan maken van 3 SDR ontvangers.

Dat levert dan de volgende mogelijkheden op:

  • Een 13cm smalband ontvanger voor het gebied 2320 – 2333 MHz.
  • Een DATV ontvanger welke 13 cm DVB-S signalen omzet naar een internet video stream. Het betreft DVB-S signalen met een maximale symbol rate van 2000.
  • Een bakenontvanger welke de signaalsterkte van diverse bakens op een website publiceert. Op deze manier kan 13 cm propagatie continu worden gemonitord en zelfs gekoppeld worden aan een propagatiewaarschuwingssysteem.

Een aantal van de bovengenoemde mogelijkheden worden niet gezien op een ‘standaard’ WebSDR. Dat is ook de reden dat we dit project hebben ingezonden om in aanmerking te komen voor de innovatieprijs uitgeloofd door de KAR, de Kempische Amateur Radioclub. Deze inzending is gehonoreerd met een bedrag van € 175,- waarvoor onze hartelijke dank!

Meer info is hier te vinden.

Een klein beetje reclame…
Helaas is dat niet voldoende om deze WebSDR te realiseren, in bedrijf te nemen en in bedrijf te houden. Aan een opstelling welke 24 uur in bedrijf is en opgesteld wordt bij derden worden hoge eisen gesteld en daar zitten ook kosten aan vast. De Heinrich Hertz Stichting is een onafhankelijke non-profit organisatie welke in dienst staat van de zend en luisteramateurs. De stichting is voor het in bedrijf houden van de onbemande stations en het opzetten van nieuwe experimenten afhankelijk van donateurs. Bij deze daarom ook het verzoek om als je de doelstellingen steunt een bijdrage te leveren. Meer informatie hierover staat op de donatie pagina

Wil je dat je donatie specifiek wordt gebruikt voor de 13 cm WebSDR vermeld dat dan even.

Namens stichtingsbestuur, vrijwilligers en alle gebruikers van de opstellingen alvast bedankt!

ARISS Schoolcontact op 31 jan, 16:42 UTC

Op 31 januari om 16:42 UTC is er weer een schoolcontact te beluisteren tussen een Amerikaanse school in Batesville, Arizona, USA en de astronaut Joe Acaba, KE5DAR. Als grondstation fungeert dit keer Claudio, IK1SLD, in Italie. Daarom is een groot deel van de verbinding hier in onze omgeving goed te ontvangen op de gebruikelijke frequentie, 145,800 MHz in FM.

Hieronder volgt het bericht zoals dat door ARISS is verspreid.

Bertus

PE1KEH

===========================================

ARISS contact planned for school in Batesville, Arizona, USA

An International Space Station school contact has been planned for Joe Acaba KE5DAR with Central Magnet Math & Science ES/Batesville School District, Batesville, Arizona.

The event is scheduled on Wednesday 31 January 2018 at approximately 16.42 UTC.

The contact will be a telebridge operated by IK1SLD in Northern Italy.
The contact should be audible in parts of Europe. Interested parties are invited to listen in on the 145.800 MHz FM downlink.

School Information:
Central Magnet Elementary is located in Batesville, Ark. The school?s magnet theme is math and science. We are a grade K through 6 school with about 359 students.  In addition to classroom learning, students explore math and science in the school’s computer lab and STEM lab. Students in our school have recently won competitions in robotics. We also host a science fair. Every fall, our 5th grade class attends a field trip to Space Camp at the U.S. Space & Rocket Center in Huntsville, Alabama. This field trip is very inspiring to our students. In leading up to the school’s ISS contact, classroom lesson plans are including topics about the ISS and space. The students have also been given assignments to watch for the ISS when it passes overhead in the evening. All local TV, radio, and print media will be invited to the ARISS event. Central Magnet is looking forward to speaking to an astronaut aboard the ISS.

Participants will ask as many of the following questions as time allows:

1. Walker (4th): How do astronauts travel to and from the space station?
2. Gareth (4th): Is your sense of time distorted because you are orbiting the earth every 90 minutes?
3. Yuridia (4th): What is it like to perform an EVA?
4. AshLee (5th): How do you keep in contact with your family?
5. Leslie (5th): How do the stars look from the space station?
6. Elizabeth (5th): What is it like to transition to micro gravity when you arrive at the space station?
8. Alexander (6th): What inspired you to become an astronaut?
9. Aya (6th): What are the experiments you work on aboard the space station?
10. Ty (6th): How does the space station get oxygen?
11. Walker (6th): Do you crave certain foods while you are in space?
12. Gareth (6th): How do you spend your free time on the space station?
13. Yuridia (6th): Do you play any games, sports or exercise while in space?
14. AshLee (5th): What is your perspective of seeing the Earth?s weather from space?
15. Leslie (5th): Are you hopeful astronauts will return to the moon?
16. Elizabeth (5th): How long will you be staying on the ISS?
17. Melody (4th): What happens to the trash you produce on the ISS?
18. Alexander (4th): Is it comfortable sleeping in a weightless environment?
19. Aya (4th): How do astronauts take care of medical problems while in space?
20. Ty (4th): What advice can you give for students wishing to become an astronaut?

About ARISS:

Amateur Radio on the International Space Station (ARISS) is a cooperative venture of international amateur radio societies and the space agencies that support the International Space Station: NASA, Russian Space Agency, ESA, JAXA, and CSA. The US Center for the Advancement of Science in Space (CASIS) and the  National Aeronautics and Space Administration (NASA) provide special support.

ARISS offers an opportunity for students to experience the excitement of Amateur Radio by talking directly with crewmembers on board the International Space Station. Teachers, parents and communities see, first hand, how Amateur Radio and crewmembers on ISS can energize youngsters’ interest in science, technology, and learning.

The primary goal of ARISS is to promote exploration of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) topics by organizing scheduled contacts via amateur radio between crew members aboard the ISS and students in classrooms or informal education venues.  With the help of experienced amateur radio volunteers, ISS crews speak directly with large audiences in a variety of public forums.  Before and during these radio contacts, students, teachers, parents, and communities learn about space, space technologies, and amateur radio.  For more information, see: http://www.ariss.org/ , http://www.ariss-eu.org and https://www.amsat-on.be/hamtv-summary/ .