Op de website van de VERON wordt gebruik gemaakt van cookies. Wij gebruiken functionele cookies voor het goed functioneren van de website, zoals het onthouden van instellingen en het bijhouden van de inhoud van een winkelwagentje. Analytische cookies gebruiken wij ter verbetering van onze website door het bijhouden van bezoekersstatistieken. Voor deze cookies is geen toestemming van de gebruiker nodig.
SluitenWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
Ontvangstrapport 10GHz websdr op 29, 30 en 31 december 2016
/in Bandactiviteit Rapporten/door Chris van den BergOp deze dagen waren er zeer goede tropo condities op 10GHz. Op de 10GHz websdr (waarover een artikel staat in het januari nummer van Electron) zijn vanuit JO21QK de volgende bakens ontvangen. Ik beperk me in tabel hieronder tot afstanden over de 200km.
Call
73 Rob PE1ITR
Jaarverslag van de VHF-en-hoger commissie gepubliceerd
/in Commissie/door Chris van den BergDit jaarverslag (maar ook die van voorgaande jaren) is via home > VHF en hoger commissie op deze website te vinden, of rechtstreeks door hier te klikken.
Wie dit verslag leest zal vaststellen dat er dringend behoefte is aan versterking en ondersteuning, willen we de continuïteit niet in gevaar brengen.
ARISS Schoolcontact met Frankrijk op woensdag 4 januari om 11:16 UTC
/in Satelliet nieuws/door Bertus HuskenOp woensdag 4 januari om 11:16 UTC staat weer een ARISS schoolcontact gepland. In de Franse taal dit keer.
Thomas Pesquet, KG5FYG heeft dan direct radiocontact met Collège Mathilde Marthe Faucher, Allassac in Frankrijk.
Het grondstation in de school gebruikt de call van F1IMZ die ook de eerste operator is.
Het downlink signaal op 145,800 MHz moet in heel Europa goed te ontvangen zijn.
Zie hieronder voor de beschrijving van de school en de vragen die door de kinderen gesteld gaan worden.
73’s de Bertus,
PE1KEH
===============================
School information:
Allassac is a French town in the Corrèze department, in the new Aquitaine-Limousin-Poitou- Charentes area.
There are 3.869 inhabitants. It is 20 kilometers north of Brive-la-Gaillarde and 200 km north of Toulouse.
The Mathilde Marthe FAUCHER public middle school currently hosts 400 students in 16 classes.
The students of 6th grade participate to the ARISS project.
Participants will ask as many of the following questions as time allows:
1. Quentin (6eme): Doit-on avoir la citoyenneté française pour devenir spationaute français?
2. Cloé (6eme): Préférez-vous être chez vous ou dans l’espace?
3. Eva (6eme): Est-il important de savoir nager pour devenir spationaute?
4. Emie (6eme): De combien de centimètres avez-vous grandi depuis que vous êtes dans la station?
5. Jason (6eme): A quelle fréquence les spationautes mènent-ils des expériences scientifiques à bord de l’lSS?
6. Clémence (6eme): Est-il physiquement possible de pleurer en apesanteur?
7. Estelle (6eme): Quelle est la plus belle chose que vous avez-vu dans l’espace?
8. Sacha (6eme): Comment lavez-vous vos vêtements?
9. Tanguy (6eme): Quel est le danger que vous redoutez le plus à bord de la station?
10. Kassandra (6eme): Les spationautes peuvent-ils entendre des impacts de météorites sur la station?
11. Louise (6eme): Comment organisez-vous vos soirées?
12. Baptiste (6eme): Est-ce que les spationautes éteignent les lumières la nuit?
13. Younes (6eme): Les spationautes peuvent-ils utiliser leur téléphone mobile dans l’espace?
l4. Vasco (6eme): Comment les astronautes peuvent-ils utiliser twitter ou les réseaux sociaux depuis l’espace?
15. Evan (6eme): Peut-on voir la pollution sur la terre depuis la station?
16. Lucille (6eme): Produisez-vous beaucoup de déchets par jour?
17. Amanda (6eme): Est-ce que les spationautes se sentent seuls à bord de l’lSS?
18. Camille (6eme): Quel est votre plus grand rêve?
l9. Céline (6eme): Comment l’eau parvient-elle à la station?
20. Louanne (6eme): Souhaitez-vous aller sur une autre planète?
21. Kyara (6eme): Quel est le fuseau horaire adopté dans l’espace?
22. Victor (6eme): Les spationautes sont-ils plus stressés lors des sorties dans l’espace?