Op de website van de VERON wordt gebruik gemaakt van cookies. Wij gebruiken functionele cookies voor het goed functioneren van de website, zoals het onthouden van instellingen en het bijhouden van de inhoud van een winkelwagentje. Analytische cookies gebruiken wij ter verbetering van onze website door het bijhouden van bezoekersstatistieken. Voor deze cookies is geen toestemming van de gebruiker nodig.
SluitenWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:
13 oktober in de Soos in Deurze (tussen Assen en Rolde): lezing over Radioastronomie door Wim PA0SLT
/in Geen categorie/door Chris van den BergDe bijeenkomst begint om 20.00 uur, de zaal is open om 19.00 uur.
Voor deze avond wordt geen entree geheven. Om de zaalhuur en eventueel de gastspreker te kunnen betalen gaat tijdens de avond de collectebus rond voor een vrijwillige bijdrage.
Zie hier voor de locatie en eventueel meer gegevens over de Soos.
Op 8 oktober een Stratosferische ballonvaart van STEM Girls Regensburg (Duitsland)
/in Bandactiviteit Rapporten/door Chris van den BergHet plan is een stratosferische ballon te lanceren. De starttijd is gepland om ongeveer 11:00 uit JN69BA10KN. Door de hoogte van maximaal 30 km kunnen de signalen van de payload te horen zijn in vele delen van Duitsland, maar waarschijnlijk ook wel in Nederland. De call DK0PT-11 wordt in FM uitgezonden op 145,200 MHz, evenals APRS positiegegevens en telemetrie van de diverse sensoren en digitale foto’s in SSdv.
Bovendien zullen soms positiegegevens op 144,800 MHz worden uitgezonden, zodat de vlucht kan worden gevolgd zonder eigen APRS netwerk. Voor meer informatie over de opvangfaciliteiten evenals de mogelijke korte termijn weer-gerelateerde lancering vertragingen is te vinden op de website van het project.
ARISS schoolcontact op zaterdag 8 oktober om 16:15 UTC
/in Satelliet nieuws/door Bertus HuskenDit keer gaat het om een telebridge verbinding met iSPACE, Cincinnati in de USA. De astronaut die de vragen gaat bantwoorden is Kate Rubins, KG5FYJ. De verbinding staat gepland voor zaterdag 8 oktober om 18:15 lokale tijd.
Het ARISS grondstation IK1SLD verzorgt dit keer de radioverbinding met ISS. Daarom zal de downlink deze verbinding op 145,800 MHz in een groot deel van Europa geheel of gedeeltelijk te ontvangen zijn.
Hieronder volgt de engelstalige aankondiging en de vragen die de kinderen aan Kate Rubins gaan stellen.
Bertus Husken
PE1KEH
Presentation:
In 2001, iSPACE, is a 501(c)(3) organization, incorporated as a STEM (science, technology, engineering and math) educational resource for schools throughout the Greater Cincinnati region. The iSPACE mission is to make STEM learning exciting and to promote STEM career awareness, through interactive programs for students, educators and families in the region. iSPACE provides innovative and effective programs, events and learning experiences for students (grades preK12), their educators and their families including field trips, outreach, professional development and other programs that stimulate interest and appreciation for STEM. In 2015, iSPACE programs served a diverse population of 24,731 youth and 5,791 adults in more than 500 schools. iSPACE works diligently to collaborate within the regional and their programs are recognized for their effectiveness throughout the STEM community. Through rigorous alignment to national and state standards and the utilization of best practices, iSPACE continues to develop curriculum for educators and inquirybased educational opportunities for students. iSPACE has made a mark in Greater Cincinnati for our high quality programs that measurably and effectively inspire students in science, technology, engineering and mathematics, increase their content knowledge and introduce them to STEM careers.
Participants will ask as many of the following questions as time allows:
1. What has been the most exciting part of your mission so far?
2. After seeing all the places on Earth from space, which one do you most want to visit once you get back to Earth?
3. What’s your favorite part of the day?
4. I know you use animals in research. How many animals do you have in space with you right now and how do you take care of them?
5. Can a flying insect fly in space?
6. When you were preparing to leave high school did you know that you wanted to be an astronaut? How did you decide what you wanted to do after high school?
7. Please describe your years of education and training that led to your assignment on the space station.
8. Do you practice emergency drills? Can you describe some of the critical incidents that you need to prepare for?
9. Will your stay in space get shorter if you have too many headaches? Also, if you have ever had a space headache, what did it feel like during and after?
10. What are the major research projects you are focusing on and what discoveries have you made?
11. Have any of the experiments failed or given you totally different results than you expected?
12. Do you prefer being in space or on Earth?
13. What has been your greatest challenge so far and how did you respond to it?
14. Can you describe what zero gravity feels like?
15. Have you done a spacewalk and how does it feel?
16. What do you think the biggest advances will be in the space program over the next ten year?
17. What are you most looking forward to when you return to earth and what will you miss the most from your mission?
18. Does your schedule ever seem repetitive?
ARISS is an international educational outreach program partnering the volunteer support and leadership from AMSAT and IARU societies around the world with the ISS space agencies partners: NASA, Russian Space Agency, ESA, CNES, JAXA, and CSA.
ARISS offers an opportunity for students to experience the excitement of Amateur Radio by talking directly with crewmembers on board the International Space Station. Teachers, parents and communities see, first hand, how Amateur Radio and crewmembers on ISS can energize youngsters’ interest in science, technology, and learning.