Overzicht VHF en hoger rubriek Electron april 2017

Bij Commissiezaken zien we een geruststellende mededeling dat alle informatie in de rubriek serieus is: geen aprilgrappen! Chris, PA3CRX memoreert dat we de komende maanden weer verhoogde Es (sporadische E)mogen verwachten. Via de website van Rob PE1ITR kunnen we een seintje krijgen als de band open is. Ook op onze eigen VHF-en-hoger website kunnen we de actuele situatie aantreffen.

Bij Amateursatellieten aandacht voor het Cubesat Launch Initiative van de NASA, als ondersteuning en promotie worden in de loop van de komende jaren 34 kleine satellietjes gelanceerd. De meeste hebben wetenschappelijke doelen, maar twee zijn voor amateurs interessant: het TJREVERB project met een mode VU FM repeater en de HuskySat-1 waarin een lineair VU relais komt, plus een 1200 baud BPSK baken. Verder een overzicht van de momenteel bruikbare satellieten. Ook worden een paar websites waar aanvullende informatie is te vinden genoemd. Onder het kopje ISS DATV aandacht voor de DATV uitzendingen die via de BATC op Internet gestreamd worden. Door speciale software worden de ontvangen uitzendingen van drie of vier stations gecombineerd tot een langer durende videostream. Het Indiase ruimteagentschap heeft op 15 januari een raket gelanceerd met maar liefst 103 satellieten, een nieuw record. Een daarvan is de Nayif-1, deze bevat een AMSAT-N/UK transponder gebaseerd op het FUNcube-1 ontwerp. Deze satelliet heeft een actief standregelsysteem waardoor deze bijna niet tuimelt. Het Oscarnummer voor deze satelliet is Emirati Oscar 88, oftewel EO-88. Dank zij Nico PA0DLO is er duidelijkheid welke Keplerset bij deze satelliet hoort.

Een nieuwe bijdrage van de crew van PI4EMC over de apparatuur op het Erasmus Medisch Centrum (EMC) in Rotterdam gaat over de rest van de repeaters en bakens. Eerst de historie van PI2RTD en PI3RTD in de periode vanaf 1997. In 2004 is er verhuisd naar het EMC, er wordt een overzicht van de huidige situatie gegeven. Aan de hand van het blokschema, wat voor beide repeaters nagenoeg identiek is wordt de opbouw beschreven. Voor beide repeaters wordt de Motorola MTR2000 toegepast in een VHF en een UHF uitvoering die uiterlijk hetzelfde zijn. Beide MTR2000’s kunnen op afstand in- of uitgeschakeld worden. Fe MTR2000 draait op een externe klok van 10 MHz die is afgeleid van een gps ontvanger waardoor de frequentiestabiliteit zeer goed is.

Bij ATV onder het kopje Frequentiemeterperikelen beschrijft Renny, PE1ASH hoe hij op zoek is naar een frequentiemeter om van 40 to 50 GHz te kunnen meten, alles in het kader van 47 GHz. Zijn huidige analyzer gaat tot 22 GHz en mixers zijn onbetrouwbaar vanwege de vele mengproducten. Renny kreeg bezoek van John PA7JB en die had een mooie absorptiefrequentiemeter waarmee hij kon constateren dat hij niet op 47 maar op “slechts” 38 GHz zat. Dus was er behoefte aan een eigen meetinstrument. Via eBay heeft Renny een frequentiemeter gekocht die zelfs doorliep tot 75 GHz. Alleen bleek nu de laagste te meten frequentie 50 GHz te zijn en dat is te hoog. Renny heeft het apparaat na wat aarzeling toch maar gedemonteerd en is aan het sleutelen gegaan. Uiteindelijk heeft hij een nieuwe resonator gebouwd. Het bouwproces is aan de hand van vele foto’s te volgen.

Vorige maand had Chris PA3CRX zijn ervaringen met de goedkope Nagoya antenne beschreven. Hij kreeg hierover een reactie van Geert Jan PE1HZG dat dit waarschijnlijk een namaak antenne betrof en dat je dus geen conclusies aan de kwaliteit mag verbinden.

Bij Andere tijdschriften in Radcom interessante informatie over digitale modes in de GHz banden. Sinds november is daarvoor de woensdagavond als activiteitsavond gelanceerd. Amateurs treffen elkaar dan rond 1296,165 MHz waar vooral wordt geëxperimenteerd met vliegtuigscatter. Hierbij wordt software van K1JT gebruikt, zoals WSJT-10 en WSJT-X. Verder blijken de modes MSK144 en JT4F minder problemen op te leveren dan de mode JT65c. Andy G4JNT heeft voor de volledigheid een checklist voor het gebruik van WSJT software opgesteld.

Diverse presentaties en foto’s van de VERON VHF-en-hoger dag 2017 op de website

Hoewel er vast nog het e.e.a. zal worden toegevoegd is hier vast een impressie te krijgen van de VHF-en-hoger dag 2017. Mooi weer, interessante lezingen, altijd leuk om zelfbouw te zien en vooral gezellig en ongedwongen.

ARISS Schoolcontact op woensdag 29 maart om 18:03 UTC

Op woensdag 29 maart volgt weer een schoolcontact tussen Shane Kimbrough, KE5HOD, en the Council of State Science Supervisors, Los Angeles, CA,  USA.

Dit contact loopt via het ARISS  telebridge station van IK1SLD in noord Italie en zal daarom ook hier goed te ontvangen zijn. De downlink frequentie is zoals gebruikelijk 145,800 MHz in FM.

Hieronder volgt nog de beschrijving van de school en de lijst met vragen die de kinderen gaan stellen.

 

73’s

Bertus Husken,

PE1KEH

========================================

 

School presentation

The Los Angeles Unified School District: Local District South, Los Angeles, California at The Council of State Science Supervisors (CSSS) Annual Conference, Los Angeles, California

CSSS is the only professional science organization whose members have direct accountability to the state government agencies given the constitutional authority for education. Each of these supervisors plays a key role in directing efforts at improving school science and ensuring excellence and equity in science education in their states.

This partnership with ARISS is a way to showcase the importance of space education and create enthusiasm among state leaders that can be shared with teachers across the nation. CSSS partnered with students from the Los Angeles Unified School District, The Jordan-Locke network comprised of 16 elementary schools for this event. Participants in the ARISS contact include 6th grade students from the 92nd, 93rd, and 96th elementary schools.  The District demonstrates that all children can achieve their highest potential when the conditions for learning are at an optimum by integrating project based learning into the academic achievement of students in all subjects. All schools are located in Watts or South Central Los Angeles and consist of a predominantly Latino and African American Student population with poverty rates in the 95-100%

Participants will ask as many of the following questions as time allows:

1. Kaitlyn:  In Science class we learned that it takes a tremendous amount of energy and speed to escape Earth’s gravity. Can you tell us how you felt as you were climbing upward through Earth’s Atmosphere?

2. Su’Ron:  Reentering Earth can be very dangerous for astronauts. Can you please tell me what steps do you follow when reentering the Earth’s atmosphere?

3. Eric:  In Los Angeles, there are many street lights at night that prevent us from seeing many stars in the sky, but when we went camping in the mountains we saw more stars.  Now that you are in space, can you see even more stars than we see here on Earth?

4. Jaliah:  In Science class we are learning about germs and how fast they can spread. Do germs multiply as fast in space as they do on Earth?

5. Ariana: Is there something in space that you did, that you will never forget?

6. Edwin:  Were you afraid to go to space?

7. Noelia: Is there a problem with space junk? If so how severe is it?

8. Edgar:  What is your purpose for being in space today?

9. Trinity:  We know that in space there is zero gravity. What is the proper procedure for eating in space so that your liquids or food does not float away or damage any equipment?

10. Daiana:  What activity do you like doing the most while in space and why?

11. Princess:  How hard is it for you to settle in space, leave your family, and communicate with them?

12. Cassidy:  How long does it take to become a professional astronaut?

13. Kaitlyn:   We recently read your biography and noticed that you accomplished so much here on Earth. Can you tell us how your achievements on Earth help you complete your missions on the International Space Station?

14. Su’Ron:  Have any of the solar panels on the ISS been damaged by space debris? If so, please tell me how you were able to repair it.

15. Eric: If you were stuck in space, what are the 5 most important things you would need to survive? Explain why.

16. Jaliah:  I read that you are very athletic. Have you found any new health problem besides, the weakening of muscles, while living on the International Space Station?

17. Ariana:  What was the most important/amazing/beautiful thing in space you ever saw?

18. Edwin:  Have you seen anything in space that scared you or confused you?

19. Noelia: Which planets (other than Earth) do you see most often as you are orbiting in the ISS? Do you have a favorite planet? Why is it your favorite?

20. Edgar:  What is the longest time you have been in space?

21. Trinity: What is the most dangerous situation that you have experienced on the International Space Station?

22. Daiana: What activities do you do while up in space in your free time?

23. Princess: Have you thought of teaching anyone about how to be an astronaut?

24. Cassidy: Your biography shows that you have such a great life on Earth.  Can you tell us what convinced you to go to space?